![מיכאל בורמנס, לבוש השטן, 2011](https://storage.googleapis.com/tama-static/images/Michael-Borremans_Main.width-1364.jpegquality-75.jpg?Expires=1739425390&GoogleAccessId=tama-static-files-uploader%40tama-website.iam.gserviceaccount.com&Signature=GMAYk833y%2FvhbGFRNHbH3ItuPmk%2FrjL9s8C9pCB2KWsCIPhdahzzjJ5e0czBhYVexY5SRh9vVMbu8iIcZc9cwHp3jN2WFdNAqcNTrKg6elR%2F2L%2FgWl0vf8XV4xvjWb1viBTfOEylIQRiyhoZmith2sVoGs3NVJfc7rasqtQoRAG%2BUbmoWUV32T816hykU8Ii%2B4q8FqKz1kvK9waJWoFxIuqvhO8G8Z5DwA8teT%2Bxoti%2FuXTijX53MBZWL3gfFw%2B8JykDdrHnZLGCrXnRh21g6Nf5TU506N8yUaB1rjhsOaglBBcW8lIE7IxDcOTxyx8%2BiHL%2BKhIxX5R90OQ%2BU4lp9g%3D%3D)
מיכאל בורמנס: אין מתוק מזה
![הגדלת התמונה מיכאל בורמנס, לבוש השטן, 2011](https://storage.googleapis.com/tama-static/images/Michael-Borremans_Main.width-1364.jpegquality-75.jpg?Expires=1739425390&GoogleAccessId=tama-static-files-uploader%40tama-website.iam.gserviceaccount.com&Signature=GMAYk833y%2FvhbGFRNHbH3ItuPmk%2FrjL9s8C9pCB2KWsCIPhdahzzjJ5e0czBhYVexY5SRh9vVMbu8iIcZc9cwHp3jN2WFdNAqcNTrKg6elR%2F2L%2FgWl0vf8XV4xvjWb1viBTfOEylIQRiyhoZmith2sVoGs3NVJfc7rasqtQoRAG%2BUbmoWUV32T816hykU8Ii%2B4q8FqKz1kvK9waJWoFxIuqvhO8G8Z5DwA8teT%2Bxoti%2FuXTijX53MBZWL3gfFw%2B8JykDdrHnZLGCrXnRh21g6Nf5TU506N8yUaB1rjhsOaglBBcW8lIE7IxDcOTxyx8%2BiHL%2BKhIxX5R90OQ%2BU4lp9g%3D%3D)
זו תערוכתו המקיפה הראשונה בישראל של מיכאל בורמנס (נ' 1963, בלגיה), אחד האמנים הבולטים והמאתגרים ביותר הפועלים כיום, המכנסת יחדיו כמאה מעבודותיו מעוררות המחשבה, בהן ציורים, רישומים וסרטים שנעשו בארבע-עשרה השנים האחרונות.
העבודות החידתיות, הטעונות פסיכולוגית והמטלטלות חזותית מציגות דמויות אנוש בעלות חזות רצינית, חסרות אינדיווידואליות או תפקיד ברור. הן מתוארות בסביבות ובמצבי פעולה שגרתיים-לכאורה אך מסתוריים ובלתי ניתנים לפענוח, ומתוך כך מלנכוליים ועוכרי שלווה. דומה שכוח נסתר כלשהו מניע ומכתיב נרטיב שאינו מתממש – או אינו מסופר – עד תום. בורמנס יוצר חיבור מרתק בין פרקטיקת הציור והאסתטיקה הקולנועית. הוא מקיים דיאלוג עם אמני עבר (כמו דייגו וולאסקז, פרנסיסקו גויה ואדואר מאנה) ועם איקונוגרפיה קולנועית (בעיקר סרטיהם של דיוויד לינץ' וסטנלי קובריק) ובה בעת מטמיע באמנותו מבט ביקורתי עכשווי. התערוכה מזמנת לקהל בישראל פגישה מרגשת עם יצירה מורכבת, טורדת מנוחה אך רבת יופי ממגנט, אשר תחושת אי הבהירות והשיבוש הטמונה בה מזמינה ריבוי פרשנויות.
![הצגת גלריה של 4 תמונות מיכאל בורמנס, משקולת, 2005](https://storage.googleapis.com/tama-static/images/Michael-Borremans_1.width-880.jpegquality-75.jpg?Expires=1739425390&GoogleAccessId=tama-static-files-uploader%40tama-website.iam.gserviceaccount.com&Signature=wWDAeRSL76PcBrbhThzArh6Z0UTrUcfiRAx7RmQtWKGWub0nyaFUR%2Feflf2LBPGX6VvNUKb53gTcP%2Fxpx5hgONufUpcpTy5uklU4Sh8zAjJDLYjTWAMOnXRwnOi1YsiZoFJn1%2Fk4bxoUi3kfJWp9o7n1YYKZ5qBfp6gaXhp7TbxQFxBDXAGN31b%2B14lp7WygjOhIX9r5TYB8tNT1ciQj%2FFONJ13CeaQefP4DOTMBr4n8WB0X5gULv%2BqAhBaHgZcF1cH8pWUFpDrTuR8UxflZXsA1vcRRDPwImN0R90k1HfPJ3HdbtOmuTFjRApbTlkDkmjz5X05I31%2F4LhAK%2B4DKdg%3D%3D)
מיכאל בורמנס, משקולת, 2005
סרט 35 מ"מ, 9:44 דקות, מסך 15 אינץ' ממוסגר, מהדורה 3
באדיבות גלריה Zeno X , אנטוורפן; דייוויד צווירנר, ניו-יורק\לונדון; וגלריה קויאנאגי, טוקיו
התערוכה מאורגנת על ידי בוזאר, מרכז לאמנויות יפות, בריסל, ומוזיאון דאלאס לאמנות, בשיתוף עם מוזיאון תל אביב לאמנות ובתמיכת רשויות פלנדריה
התערוכה במוזיאון תל אביב לאמנות בחסות Cal – כרטיסי אשראי לישראל בע"מ והודות לתמיכתם הנדיבה של סידני סימקוביץ' ומשפחת סימקוביץ'; וונדי פישר