דילוג לתוכן העמוד

עמוס גיתאי: כיפור, רקוויאם למלחמה

צפירת האזעקה שחתכה את דממת יום כיפור, בצהרי 6 באוקטובר 1973, תפסה את עמוס גיתאי, שהשתחרר לא מכבר, על סף שנתו השנייה בלימודי ארכיטקטורה בטכניון. גיתאי אסף את חברו לשירות ביחידת אגוז ויחד נסעו צפונה לרמת הגולן לחפש את המלחמה. משלא הצליחו לחבור ליחידתם, הצטרפו לצוות חילוץ מוטס – טייס, טייס משנה, רופא וארבעה אנשי צוות. במשך חמישה ימים רצופים טסו לחלץ פצועים מהקרבות ברמה. הלוך ושוב נשאו את האלונקה אל המסוק ואל בית החולים. ביום השישי למלחמה, ב-11 באוקטובר (יום הולדתו ה-23 של גיתאי), הם נשלחו לחלץ טייס שמטוסו נפגע והוא נטש בשטח סוריה. במהלך הטיסה פגע טיל סורי במסוק. טייס המשנה, סרן גדי קליין, נהרג במקום, והטייס הצליח להנחית את המסוק בשטח ישראל. כל אנשי הצוות נפגעו בדרגות שונות – מפגיעת הטיל או מעוצמת ההתרסקות בקרקע. הם חולצו ופונו לבית החולים. גיתאי, שנפצע גם הוא, אושפז עם שאר חברי הצוות. לאחר ימים ספורים ברח גיתאי מבית החולים והתחיל את החיים שאחרי.

מלחמת יום כיפור הסתיימה אמנם בניצחון, לפחות במובן המקובל, אבל עוצמת ההפתעה ומחדלי ההנהגה צרבו אותה בתודעה הישראלית כאירוע טראומטי, שאחריו דבר לא יהיה כפי שהיה לפניו. המלחמה הייתה אירוע מעצב בביוגרפיה האישית של גיתאי - היא שינתה את מסלול חייו והובילה אותו אל הקולנוע. ביצירתו הענפה של גיתאי - שזכה להכרה בינלאומית בזכות פילמוגרפיה אדירה הכוללת עשרות רבות של סרטים דוקומנטריים, עלילתיים וניסיוניים - מלחמת יום כיפור חוזרת ברגעים משמעותיים, אישית ופוליטית. התערוכה מציגה את הסרטים הקצרים שגיתאי צילם במצלמת סופר-8 בזמן המלחמה; את רישומי הפנדה האינטנסיביים שרשם לאחריה כמעין עדות מזמן אמת; קטעים מתוך הסרט התיעודי כיפור: זיכרונות מלחמה (1994); ואת השוט הפותח את הסרט העלילתי כיפור (2000). כל אלה מטרימים את מיצב הווידיאו החדש כיפור, רקוויאם למלחמה, שנוצר במיוחד לתערוכה. ב"חזרות" הללו לכיפור – השונות באורכן, בז'אנר ובמוקד שלהן - גיתאי בוחן את תעתועי הזיכרון, את השפעת המלחמה על מי שהשתתפו בה, ומבקש למסור בחריפות את חוויית המלחמה ככאוס.

שנת היובל למלחמת יום כיפור מצטלבת עם אחת השנים הסוערות בישראל. החקיקה שמקדמת הממשלה מאיימת להפוך את ישראל לדמוקרטיה חלולה וקורעת את החברה במחלוקת פנימית עמוקה. בין מאות האלפים היוצאים לרחובות במאבק על זהותה של מדינת ישראל בולטת קבוצת "לוחמי כיפור" – מי ששילמו בגופם, בנפשם ובאובדן חבריהם את מחיר המלחמה הנוראה ההיא. הם קהילת זיכרון הנלחמת על זיכרון המלחמה ומשמעותה.

המיצב כיפור, רקוויאם למלחמה כולל מראות וקולות שעלולים לעורר תגובה רגשית קשה בנפגעי פוסט־טראומה.

התערוכה התאפשרה הודות לתמיכתה הנדיבה של גלריה תדאוש רופאק, לונדון ∙ פריס · זלצבורג · סאול

תודה מיוחדת לאווה שוורץ ואדוארד שטרנגולד על תמיכתם הנדיבה בהפקת הקטלוג

התערוכה התאפשרה הודות לתמיכתה הנדיבה של גלריה תדאוש רופאק, לונדון ∙ פריס · זלצבורג · סאול תודה מיוחדת לאווה שוורץ ואדוארד שטרנגולד על תמיכתם הנדיבה בהפקת הקטלוג

עוד תערוכות

ארנון בן־דוד: מצע הנפש הרכה
אור בבקשה
חגית שטרנשוס: זמן עבר
ועדיין: מבט על אמנות עכשווית 1985-2025