דילוג לתוכן העמוד

לאה / אנסמבל פספורט

עיבוד לבמה על פי הרומן האוטוביוגרפי של לאה גולדברג "והוא האור" בצירוף טקסטים מתוך יומנים שכתבה

הרומן שכתבה הסופרת והמשוררת לאה גולדברג והוא האור, שפורסם ב־1946, לא התקבל בקרב קהל הקוראים והמבקרים ונותר הרומן היחיד שכתבה בימי חייה. ב־2018 עיבדה יעל קרמסקי את הרומן לבמה, בשילוב טקסטים דוקומנטריים מתוך יומניה של גולדברג.

ההצגה עוסקת בפחד משיגעון ובהסתרה היום־יומית של קיומו, במאבק במרכיבים בתורשה שהיינו מעדיפים לדחות ולמגר מהזהות שלנו ובצורך להתגבר על העבר ולהמשיך הלאה. באמצעים של משחק, שירה ועבודת וידאו־סאונד, אנחנו נכנסים לנבכי עלילה אפופת מסתורין שעוברת על נורה, הדמות הראשית, באותו הקיץ. נורה היא התגלמותה של לאה גולדברג. האישיות הדיאלקטית שלה נחשפת ומתגלה לעינינו. דמותה בעלת מאפיינים של חוזק ושבריריות, עזות וכניעה, אומץ ופחד, אבל יותר מכול, אהבת החיים. אהבה לחלקים בריאים ומוארים של החיים ובה בעת תיעוב עמוק לכל מי ומה שמושך בני אנוש לצדדים המכוערים והאפלים של הקיום.

ההצגה מסתיימת במילים של נורה: "אנחנו רוצים לחיות. לחיות הרבה, לחיות חיי אדם אשר מותר לו לנשום, לחיות באור, באורם של ימינו העתידיים לבוא." (לאה גולדברג)

לינק לטריילר >

ההצגה לאה הייתה מועמדת לארבעה פרסי קיפוד הזהב. השחקן איל זוסמן זכה בפרס קיפוד הזהב על משחקו בהצגה.

"קרמסקי חיברה באופן מחוכם את קטעי היומנים של גולדברג יחד עם קטעים מהרומן... המתבטאים באופן דרמטי עז, מדויק, ולכן גם כואב להפליא... עבודה משחקית נהדרת של ירדן גלבוע, שאט אט, באופן מקצועי לעילא, נותנת לפיסות הכאב לצוץ, וחושפת לא רק את הכאב הפרטי של דמותה, אלא את טבעה של נפש האדם... את הרוח הזאת מעצים רונן יפרח, במשחק המעודן שלו, אינטליגנטי ומלא חן, שומר על עמימות שהולמת כל כך את הדמות. איל זוסמן מגיע למקומות משחקיים פשוט נפלאים, במינון מדויק שמכמיר את הלב. דינה בליי, כאמא החרדה, נעה בין כולם, ומפליאה במעברים בין שבריריות ליציבות, במשחק מלא ניואנסים ובשירה מרגשת. כשיוצאים ממנה אי אפשר שלא לחוש, ביתר שאת, איש איש את נפשו, על כאביה... כואב להפליא." / ננו שבתאי (הארץ)

"הצגה מרגשת מאוד, מוחזקת על ידי ארבעה מבצעים מופלאים ומאירה את הרומן המיוחד של לאה גולדברג ואת מהלכי העיצוב של אישיותה. אל תחמיצו."/ צבי גורן ז"ל (אתר הבמה)

"עיבוד בימתי מוצלח ליצירה ספרותית של לאה גולדברג... קרמסקי, שכמו הסירה את פיגומי התיאטרון המוכרים, התלבושות היפות של דינה קונסון והתפאורה שהופשטה למסך עגול בצד הבמה שכמעט ריקה לחלוטין (איריס מועלם) ואשר סביבה במרחק נגיעה מהשחקנים יושבים הצופים." / אסף קוגלר (מקור ראשון)

עיבוד ובימוי יעל קרמסקי חלל ותאורה איריס מועלם, תלבושות דינה קונסון מוזיקה מקורית והדרכה קולית פיי שפירו וידאו איריס מועלם, נמרוד צין, הפקת וידאו נמרוד צין שחקנים דינה בליי, אליזבט וייסמן, אייל זוסמן, רונן יפרח