דילוג לתוכן העמוד

הימים הנוראים / סיורים בתערוכות בעקבות אירועי שבעה באוקטובר

סיור ייחודי בין שלוש תערוכות ועבודה אחת המבטאות, כל אחת בדרכה, את תחושת האלם והמחנק האופפות את המרחב הלאומי הישראלי. בכל מפגש נסייר בחלק מהתערוכות.

הימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים נקראים הימים הנוראים, ומכונים במסורת היהודית גם "עשרת ימי תשובה". תקופה זו היא סמל לתהליך של חשבון נפש והחלמה.

בשבעה באוקטובר המדינה כולה נאלמה דום לנוכח מציאות בלתי נתפסת. כעת, שנה לאחר מכן, מוצגת במוזיאון מניפת תערוכות הנוגעות־לא נוגעות בכאב המלחמה. הסיור חושף את כוחה הייחודי של האמנות לשקף מורכבויות ולעורר מודעות, גם בעיתות משבר.

התערוכה אני לא רוצה לשכוח: מאוסף מראווה וארתור אסבג נותנת ביטוי לזיכרון, המתהווה והולך, של אירועי שבעה באוקטובר. מוצגות בה יצירותיהם של 25 אמניות ואמנים ישראלים, שרובן ככולן נוצרו בתגובה לאסון. התערוכה נוגעת בעת ובעונה אחת ביופי ובכאב; היא מבטאת את אימת המלחמה, מעוררת הזדהות וגם מספקת ונחמה.

במרכז התערוכה טל מצליח: קישוטי מלחמה עומדת סדרת ציורים חדשה בסגנונה הצבעוני, הדחוס והמוכר של האמנית, המתארת את אשר חוותה על בשרה החל בבוקר שבעה באוקטובר, כשמצאה עצמה נצורה בממ"ד ביתה שבכפר עזה. מצליח שהתה בממ"ד, המשמש גם כסטודיו שלה, יותר מעשרים שעות, עד שחולצה על ידי יחידת שלדג והובאה למקום מבטחים.

במיצב אֶשֶׁד יצר אמן התאורה מוחמד אבו סלאמה "מופע" המורכב מאלפי מטרים של שרשרות מתכת, המזוהות עם הדיסקית הצבאית ובימים אלו — עם משפחות החטופים. מאז שבעה באוקטובר הזמן מקבל משמעות שונה — משך, שהות, ציפייה ומעבר בין תנועה לקיפאון. ההשתהות מול ובתוך המיצב, העוסק באובדן האנושי האוניברסלי כתוצאה ממלחמה, מולידה מועקה והשתאות.

עבודתה של זויה צ'רקסקי־נאדי, מתקפת הטרור בפסטיבל המוזיקה נובה 7.10.2023 (2024) מוצבת בתצוגת הקבע של האוסף הישראלי במוזיאון. בעקבות מתקפת הטרור של חמאס בשבעה באוקטובר, יצרה האמנית סדרת רישומים עזי מבע של מראות האסון. ממדי הרישומים אינטימיים אך הם מביעים עוצמה מונומנטלית, והאמנית בחרה להגדיל אחד מהם לציור רחב ממדים. הציור מחולל בו זמנית את תנועת הנשים הנסות על נפשן ואת הקפאתם של רגעי אימה קשים מנשוא, העתידים להיות מוטבעים לנצח בהיסטוריה היהודית והמקומית.

מספר המקומות מוגבל | כל משתתף חייב בכרטיס.
הסיור מתקיים בצמוד למרחב מוגן.