דילוג לתוכן העמוד

אוסף עבודות הרישום וההדפס של המוזיאון מחזיק כ־25 אלף עבודות על נייר. יש בו ייצוג למנעד רחב של רישומים, קולאז'ים, עבודות הדפס מקוריות (בכל מגוון הטכניקות הקיימות, בהן טכניקות ייחודיות), אלבומי סדרות וספרי אמן. בנוסף, הוא כולל מתוות ורישומים שנעשו בזיקה לעבודות קיימות, המעידים על מהלכי החשיבה והיצירה של האמנים.

האוסף צמח במהלך השנים בזכות תרומותיהם של אספנים מכל העולם, וכן באמצעות רכישות — בעיקר בתחום האמנות הישראלית, המיוצגת בו לדורותיה. רכישת אמנות ישראלית בת הזמן מקודמת וממונפת בשנים האחרונות במסגרת קבוצת הרכישה "בוחרים אמנות“.

מרבית העבודות באוסף הן מהתקופה המודרנית (במאות ה־19 וה־20). בתקופה זו נחלצו הרישום וההדפס מהשוליות היחסית של מעמדם באמנות המסורתית, והיו למדיומים ואופני מבע בכירים ועצמאיים, המזמינים מגוון רחב של אפשרויות ביטוי ייחודיות. הולדת הקולאז' בעשור השני למאה ה־20, כמו גם מהלכים של בחינה והערכה מחדש של אפשרויות העבודה על נייר בחלקה השני של המאה, ביססו את העשייה בתחום, וזו מוסיפה ונטענת בחיוניות מתחדשת גם באמנות בת־זמננו.

חלק חשוב וייחודי באוסף הוא מכלול של עבודות על נייר — רישומים, ובעיקר הדפסים — של האקספרסיוניזם הגרמני מראשית המאה ה־20. אוסף ד"ר קארל שוורץ ואוסף אריך גריץ, שנתרמו למוזיאון בשנותיו הראשונות, ורכישות מאוסף הרמן שטרוק הובילו לתרומתו של אוסף חשוב נוסף — אוסף אברהם הורודיש מאמסטרדם. ד"ר הורודיש, אספן ומו"ל של הדפסים בגרמניה של שנות ה־20, בחר במוזיאון תל אביב לאמנות כמקום הראוי לשמירת אוספו החשוב והנדיר, הכולל בעיקר הדפסים מהדור השני (אך גם מהדור הראשון) של האקספרסיוניזם הגרמני.

חטיבה חשובה נוספת באוסף כוללת 150 הדפסים של האמן הנורווגי הנודע אדוורד מונק, תרומת צ'ארלס ואוולין קרמר. היא כוללת מגוון רחב של תחריטים, הדפסי אבן וחיתוכי עץ שלו, החל באלו המוקדמים שיצר בברלין בעשור האחרון למאה ה־19 ועד להדפסים משנות חייו האחרונות. אלה פורשׂים את מרבית המוטיבים והדימויים החשובים ביצירת מונק, על גרסותיהם השונות.

מרכיב חשוב נוסף באוסף הוא 300 הדפסים וספרים של אמנים סוריאליסטים, שנתרמו אף הם על ידי צ'ארלס ואוולין קרמר, המצביעים על שיתוף הפעולה ההדוק בין הציירים, הסופרים והמשוררים שפעלו ברוח זו. בהקשר הסוריאליסטי נציין גם את תרומתה של גב' פגי גוגנהיים, שהעשירה את האוסף בעבודות אמני הקבוצה וממשיכיה; ואת העבודות על נייר מאוסף ורה וארטורו שוורץ, שהעשירו את האוסף במגוון רחב של עבודות מאת אמנים אירופיים בשנים 1975-1954. כן מתבלטת באוסף קבוצת עבודות על נייר מתנת אוסף ריקליס של חברת מקרורי, המנכיחה בו מנעד רחב של מגמות המופשט הגיאומטרי.

אווה הסה, ללא כותרת, 1964
קולאז', גואש ודיו על נייר, 64.8×49.5 ס"מ

מתנת הלן צ'אראש, ניו יורק, לידידי מוזיאון תל אביב לאמנות בארה"ב, 1984
© The Estate of Eva Hesse. Courtesy Hauser & Wirth

מקס ארנסט, הפליט, מתוך ידיעת הטבע, 1926
קולוטייפ לפי פרוטאז' בעיפרון, 50×32.5 ס"מ

מתנת צ'ארלס ואוולין קרמר, ניו יורק, לידידי מוזיאון תל אביב לאמנות בארה"ב, 1990
© ADAGP, Paris, 2019

דנטה־גבריאל רוסֶטי, ליידי לילית, 1866 לערך
גיר על נייר, 57×62 ס"מ

מתנת מר וגברת אלכס וולף באמצעות הידידים הבריטים של מוזיאוני האמנות בישראל, 1956
© מוזיאון תל אביב לאמנות

אגון שילה, פרוצה, 1913
עיפרון וגואש על נייר, 31.5×48 ס"מ

רכישה, 1953
© מוזיאון תל אביב לאמנות

אלברטו ג'אקומטי, תפוחים משתקפים במראה (בצדו השני של הרישום: סילביו מתחת לנברשת), 1953
גרפיט על נייר, 32.5×42 ס"מ

מתנת וירג'יניה והרברט לאסט, קונטיקט, לידידי מוזיאון תל אביב לאמנות בארה"ב, 2004
© Succession Alberto Giacometti (Fondation Alberto et Annette Giacometti, Paris + ADAGP, Paris) 2019

אדוורד מונק, מדונה (אישה אוהבת, התעברות), 1895
הדפס אבן, 44.4×60.1 ס"מ

מתנת צ'ארלס ואוולין קרמר, ניו יורק, לידידי מוזיאון תל אביב לאמנות בארה"ב, 1985
© מוזיאון תל אביב לאמנות

פאול קליי, זר קטן לארבעה, H19 3, 1927
עט ודיו על נייר, 46×30 ס"מ

עיזבון אלמה מורגנטאו, ניו יורק באמצעות קרן תרבות אמריקה־ישראל, 1955
© מוזיאון תל אביב לאמנות

חואן גריס, דיוקן ז'וזט גריס, 1917
עיפרון על נייר, 28.3×39.2 ס"מ

מתנת הידידים הבריטים של מוזיאוני האמנות בישראל, 1950
© מוזיאון תל אביב לאמנות

אוסקר קוקושקה, דיוקן עצמי (כרזה ל"דר־שטורם"), 1910
הדפס אבן, דימוי: 44.4×66.7 ס"מ, נייר: 47.9×69.3 ס"מ

מתנת צ'ארלס ואוולין קרמר, ניו יורק, לידידי מוזיאון תל אביב לאמנות בארה"ב, 1983
© Foundation Oskar Kokoschka

מקס בקמן, דיוקן עצמי עם גג של בית ברקע, 1918
תחריט יבש,
דימוי: 25.6×30.5;
נייר: 45×56 ס"מ

מתנת ד"ר אברהם הורודיש, אמסטרדם, 1986
© VG Bild-Kunst, Bonn 2019

לסר אורי, בבית הקפה, 1910 לערך
פסטל־שמן על נייר, 55×41 ס"מ

מתנת אריה שנקר, 1944
© מוזיאון תל אביב לאמנות

אביגדור אריכא, שני באגטים, 1990
פסטל־שמן על נייר, 73×25 ס"מ

תרומת קרן קלצ'קין לכבוד הדסה קלצ'קין, 1992
© ADAGP, Paris, 2019

אוסף עבודות הרישום וההדפס של המוזיאון מחזיק כ־25 אלף עבודות על נייר. יש בו ייצוג למנעד רחב של רישומים, קולאז'ים, עבודות הדפס מקוריות (בכל מגוון הטכניקות הקיימות, בהן טכניקות ייחודיות), אלבומי סדרות וספרי אמן. בנוסף, הוא כולל מתוות ורישומים שנעשו בזיקה לעבודות קיימות, המעידים על מהלכי החשיבה והיצירה של האמנים.

האוסף צמח במהלך השנים בזכות תרומותיהם של אספנים מכל העולם, וכן באמצעות רכישות — בעיקר בתחום האמנות הישראלית, המיוצגת בו לדורותיה. רכישת אמנות ישראלית בת הזמן מקודמת וממונפת בשנים האחרונות במסגרת קבוצת הרכישה "בוחרים אמנות“.

מרבית העבודות באוסף הן מהתקופה המודרנית (במאות ה־19 וה־20). בתקופה זו נחלצו הרישום וההדפס מהשוליות היחסית של מעמדם באמנות המסורתית, והיו למדיומים ואופני מבע בכירים ועצמאיים, המזמינים מגוון רחב של אפשרויות ביטוי ייחודיות. הולדת הקולאז' בעשור השני למאה ה־20, כמו גם מהלכים של בחינה והערכה מחדש של אפשרויות העבודה על נייר בחלקה השני של המאה, ביססו את העשייה בתחום, וזו מוסיפה ונטענת בחיוניות מתחדשת גם באמנות בת־זמננו.

חלק חשוב וייחודי באוסף הוא מכלול של עבודות על נייר — רישומים, ובעיקר הדפסים — של האקספרסיוניזם הגרמני מראשית המאה ה־20. אוסף ד"ר קארל שוורץ ואוסף אריך גריץ, שנתרמו למוזיאון בשנותיו הראשונות, ורכישות מאוסף הרמן שטרוק הובילו לתרומתו של אוסף חשוב נוסף — אוסף אברהם הורודיש מאמסטרדם. ד"ר הורודיש, אספן ומו"ל של הדפסים בגרמניה של שנות ה־20, בחר במוזיאון תל אביב לאמנות כמקום הראוי לשמירת אוספו החשוב והנדיר, הכולל בעיקר הדפסים מהדור השני (אך גם מהדור הראשון) של האקספרסיוניזם הגרמני.

חטיבה חשובה נוספת באוסף כוללת 150 הדפסים של האמן הנורווגי הנודע אדוורד מונק, תרומת צ'ארלס ואוולין קרמר. היא כוללת מגוון רחב של תחריטים, הדפסי אבן וחיתוכי עץ שלו, החל באלו המוקדמים שיצר בברלין בעשור האחרון למאה ה־19 ועד להדפסים משנות חייו האחרונות. אלה פורשׂים את מרבית המוטיבים והדימויים החשובים ביצירת מונק, על גרסותיהם השונות.

מרכיב חשוב נוסף באוסף הוא 300 הדפסים וספרים של אמנים סוריאליסטים, שנתרמו אף הם על ידי צ'ארלס ואוולין קרמר, המצביעים על שיתוף הפעולה ההדוק בין הציירים, הסופרים והמשוררים שפעלו ברוח זו. בהקשר הסוריאליסטי נציין גם את תרומתה של גב' פגי גוגנהיים, שהעשירה את האוסף בעבודות אמני הקבוצה וממשיכיה; ואת העבודות על נייר מאוסף ורה וארטורו שוורץ, שהעשירו את האוסף במגוון רחב של עבודות מאת אמנים אירופיים בשנים 1975-1954. כן מתבלטת באוסף קבוצת עבודות על נייר מתנת אוסף ריקליס של חברת מקרורי, המנכיחה בו מנעד רחב של מגמות המופשט הגיאומטרי.

עוד באוסף