דילוג לתוכן העמוד

הריבוע / לקראת בריתות חדשות: תוכנית שהות אמן במוזיאון

פרויקט מיוחד

תוכנית שהות אמן, ראשונה מסוגה במוזיאון, נולדה במהלך חודשי הקורונה הראשונים, בין סגרים לבידודים, מתוך תחושה של סדרי עולם שהשתנו. בעקבות המשבר, והטלטלה, עלה הצורך לחשוב מחדש גם על המוזיאון — על מקומו, מעמדו, ועל קשריו עם הקהילות הסובבות אותו. בקיץ 2021 פרסמנו קול קורא שפנה ליוצרים ויוצרות מכל התחומים, בהזמנה להציע מסגרת לשהייה במוזיאון, שאינה מובילה בהכרח לתוצרים מוגמרים, ובוודאי לא לתוצרי מוזיאון מקובלים. כלומר, לא אובייקט, לא תערוכה. הצענו לאמנים זמן שהות בחלליו השונים של המוזיאון למטרות מחקר, התבוננות, שוטטות, תהייה, ניסוח רעיונות, או מפגש עם אמנים ויוצרים אחרים. דמיינו תוכנית שבלבה עומדים הקשרים בין אמן למוסד המציג אותו, המחויבות ההדדית בין המוזיאון לקהילה היוצרת, ההיסטוריה של יחסים אלו, והעתיד שלהם.

מאה וחמישים ההצעות המרתקות שקבלנו פרסו בפנינו טווח רחב של מחשבות ופנטזיות על המוזיאון בעת הזאת. בחרנו מתוכן חמש הצעות שמשקפות, כל אחת בדרכה, היבט אחר של שהות אפשרית במוזיאון.

האמנים המשתתפים בתוכנית:
הלל רומן, נעה דר ומיכל סממה, מור לידור, עפרי כנעני, שרי קירשנר

נעה דר ומיכל סממה, דרוכות

צילום: כרמל הרטמן

נעה דר ומיכל סממה, דרוכות / פברואר–מרס 2022

נעה דר ומיכל סממה באות למוזיאון מעולמות המחול, הכוריאוגרפיה והפרפורמנס. הן בודקות סוגים של נוכחות פיזית במוזיאון — הליכה, ישיבה וזחילה, תוך חיכוך בגבולותיו הפיזיים והסמליים של המבנה והמוסד. הגוף, מבחינתן, מחלחל אל המוזיאון לא רק דרך עמידה על הרגליים, ואילו המוזיאון, מצידו, נספג אל הגוף לא רק באמצעות מבט העיניים.

מול גופם הניצב של מבקרי המוזיאון, נמצאים בבסיס הפעולה שלהן שני מקורות השראה מנוגדים זה לזה שבהם הגוף במנח אופקי: זחילות המחאה של האמן האמריקאי השחור ויליאם פופ. ל (William Pope. L) ברחובות ניו יורק, ומולן — רקדניות פשוטות איברים הנחות על רצפת הסטודיו, ודימויי נשים שרועות כפי שהוצגו לאורך תולדות האמנות.

המתח שבין הפוליטיות וההתרסה של הזחילה ברחובות העיר לנינוחות המאופקת והמוגנת שבמוזיאון, יניע את החיפושים התנועתיים של דר וסממה במוזיאון, על הטווח שבין הציבוריות והפומביות של המוסד המוזיאלי לאינטימיות שהוא מזמן. הפעולה שלהן במוזיאון היא, למעשה, פרק שלישי בסדרה "דרוכות" שהתקיימה במהלך החודשים האחרונים. הפרק הראשון התרחש ברח' שונצינו בדרום תל אביב, הפרק השני התקיים לאורך פארק המסילה בירושלים. המוזיאון הוא הסטרילי ואפוף ההילה מבין שלושת המקומות, עם היסטוריה ארוכה של יחסי תצוגה, הצגה וצפייה.

נעה דר ומיכל סממה ישהו במוזיאון במשך מספר שבועות, מספר ימים בשבוע. מיום שני, 14 בפברואר, הן יפעלו וינועו במבואות, במסדרונות ובחללי המעבר של שני בנייני המוזיאון.

לוח זמנים:
יום ב', 14.2, 10:00–13:00 / יום ג', 15.2, 10:00–13:00 / יום ד', 16.2, 16:30–18:30 / יום ג', 22.2, 10:00–13:00 / יום ה', 24.2, 12:00–15:00 / יום ו', 25.2, 10:00–13:00 / יום ב', 28.2, 10:00–13:00 / יום ד', 2.3, 10:00–13:00 / יום ה', 3.3, 10:00–13:00 / יום ג', 22.3, 10:00–13:00 / יום ה', 24.3, 14:30–17:30 / יום ג', 29.3, 10:00–13:00 / יום ה', 31.3, 10:00–13:00

הלל רומן, לימוד קורס במדעי החיים

צילום: מרגריטה פרלין

הלל רומן, לימוד קורס במדעי החיים / ינואר–פברואר 2022
הראשון בין אמני התוכנית שהוזמנו לשהות במוזיאון.

הלל רומן מגיע למוזיאון מספר פעמים בשבוע, נכנס לגלריה, מתיישב ולומד. הוא לומד קורס מבוא לכימיה באוניברסיטה הפתוחה, קורס חובה ראשון ובסיסי לרוצים ללמוד את מדעי החיים. זהו קורס המהווה שער לעיסוק מדעי בכל התחומים הקשורים למבנה החומר ולכל מה שאנו מכנים חיים: גנטיקה, צמיחה, התרבות, חישה, קוגניציה, תקשורת ועוד. תהליך הלימוד של רומן ייפרס לאורך מספר שבועות, ובסופו ייגש לבחינה שאותה הוא מתחייב לעבור לפחות בציון עובר. תהליך הלמידה יהיה פרטי, אך יערב לפרקים חברים ואמנים, וחלק ממנו ייחשף גם בפני הקהל הרחב, בתיאום מראש. השהות שלו במוזיאון תציף שאלות, ואולי גם תשובות, על הקשר בין מדע לאמנות, על הזיקה בין אמנות לחיים, ועל המוזיאון כמקום המאפשר לימוד.

רומן (נ' 1975) הוא אמן ומורה לאמנות, ועצם נוכחותו במוזיאון בתפקיד פרפורמטיבי מאירה את הלימוד ואת המחקר כמעשה יצירתי, ואת האמנות — כלימוד בלתי פוסק של העולם. במקרה זה דרך כימיה, אבל אפשר לדמיין גם נקודות מבט אחרות, דרך תחומי ידע אחרים. המתח ההיסטורי בין מדע לאמנות עתיד להתפרק כאן מעצם ההנחה המובלעת בשהייתו של רומן במוזיאון, שכימיה משמשת מטאפורה לאמנות, והאמנות משמשת מטאפורה לכימיה, ללא היררכיה ביניהן, וללא העדפה. עם זאת, אין לדעת האם ניתן לחצות את ההפרדה שבין מדע לאמנות באופן עמוק. בינתיים גם אין לדעת האם המדע יודע משהו על מהות החיים שלא ניתן לדעת דרך העיסוק באמנות. לא נותר לנו אלא לחכות לשמוע את התובנות של רומן עם סיום הקורס.

פתיחתה של התוכנית במהלך של לימוד שולחת אחורה, למקורותיו ההיסטוריים של המוזיאון, כפי שהתגלמו ב־Mouseion באלכסנדריה, המוסד הראשון שנקרא מוזיאון, והיה למעשה אקדמיה וספרייה, מקום לרכוש בו ידע. היא שולחת גם קדימה, לקראת עתיד אפשרי של המוזיאון, או עתידים אפשריים, שאותם, יש לקוות, נברר תוך כדי פעולה.

רומן ילמד בגלריה בימים שני, רביעי ושישי בין השעות 10:00–13:00.

אירוע הסיכום של תהליך הלמידה יתקיים ביום חמישי, 18 במרס, בשעה 12:00.
בהשתתפות: הלל רומן, מור קדישזון, דנה יהלומי ורותי דירקטור. הקהל מוזמן.

התוכנית מתקיימת בתמיכת מועצת הפיס לתרבות ואמנות

התוכנית מתקיימת בתמיכת מועצת הפיס לתרבות ואמנות

עוד תערוכות

ארנון בן־דוד: מצע הנפש הרכה
אני לא רוצה לשכוח: מאוסף מראווה וארתור אסבג
טל מצליח: קישוטי מלחמה
73'-23' — סלון וידאו בין שתי מלחמות