דילוג לתוכן העמוד

שון גלדוול: 1,000 סוסים

שון גלדוול (נ' 1972, סידני; חי בלונדון) נחשב לאחד מהבולטים באמני אוסטרליה בני זמננו. הפרויקט שלו "1,000 סוסים", אשר נוצר במיוחד עבור מוזיאון תל אביב לאמנות, נרקם סביב אירוע היסטורי בן מאה שנה: ב-31 באוקטובר 1917, בקרב שהתחולל בבאר-שבע, הביס חיל הפרשים האוסטרלי, שלחם עם חילות בעלות הברית, את כוחות האימפריה העות'מאנית. מעבר להשלכות של הקרב על האזור שנקרא אז פלשתינה – המנדט הבריטי, הצהרת בלפור – הקרב נחשב לאירוע הצבאי החשוב האחרון שבו השתתף באופן פעיל חיל פרשים על סוסיו.

העבודות של גלדוול מתמקדות לא בקרב עצמו אלא בגיבורי המשנה שלו – הסוסים. לגלדוול יש עניין ממושך בסוס, במקומו בהיסטוריה ובתרבות, ובאופן שבו הוא נקשר למיתוסים של מלחמה, גבורה וגבריות. עבודות מוקדמות שלו שואבות השראה מציורו של ז'אן-מישל בסקיאה (Basquiat) לרכוב עם המוות (1988), שבו מתוארים הסוס ורוכבו כשלדים יותר מאשר כיצורים חיים. בעבודות שונות עסק גלדוול גם בתחליפים מודרניים לסוס, כגון סקייטבורד, אופניים או אופנוע, ובמוטיב סכנת המוות הכרוכה ברכיבה עליהם.
העבודות שתוצגנה במוזיאון תל אביב לאמנות מבוססות על תצלומים שצולמו באוסטרליה ובנגב, ובמרכזן מחזור חיים של סוס, מלידה ועד זקנה. הגיבור הראשי הוא סוס המייצג סוסים מזן וויילר, כמו הסוסים שלקחו חלק בקרב בבאר-שבע לפני מאה שנה –הם הובאו מאוסטרליה עם החיילים לאחר שהוכשרו במדבריות אוסטרליה לתנאי המדבר הצפויים להם באסיה ובאפריקה. הסוס יליד הנגב מצולם באזור שבו התרחש הקרב, לצד האנדרטות שהוקמו לזכרו ובתוכן. התצלומים יוקרנו כעבודות וידיאו ודרך משקפי מציאות מדומה. כמו כן, תוצג הדפסה תלת-ממדית של פסל רומי של סוס ורוכבו, שניהם שבורים חלקית. הסטת נקודת המבט מהאדם אל הסוס פותחת פתח לבחינה מחודשת של יחסי אדם וטבע, המתקיימים על הטווח שבין ניצול, ביות, אמפתיה והערצה.

התערוכה והקטלוג בשיתוף SCAF – קרן שרמן לאמנות עכשווית, סידני, אוסטרליה
התערוכה בתמיכת קרן אאוטסט לאמנות עכשווית

עוד תערוכות

ארנון בן־דוד: מצע הנפש הרכה
אור בבקשה
חגית שטרנשוס: זמן עבר
ועדיין: מבט על אמנות עכשווית 1985-2025