דילוג לתוכן העמוד

הסירה השתים־עשרה / אירוע נעילת התערוכה נטע ליבר שפר: על תקוות וחלופות אחרות

תערוכתה של נטע ליבר שפר, זוכת פרס שיף לאמנות פיגורטיבית ריאליסטית לשנת 2023, חוזרת אל צמתים היסטוריים בסוגיית הזהות וההתיישבות היהודית לפני קום מדינת ישראל ב־1948. ליבר שפר מציגה אחת־עשרה סירות השטות במרחב ריק ונושאות דמויות וסמלים מן העבר. כל אחת מהן מציפה נושא, אידאולוגיה או תנועה. בכל אחת מהן נוכח קולאז' מרשים של אנשים ונשים, שלעיתים לא נפגשו זה עם זה במציאות אך החיבור ביניהם יוצר נרטיב אלטרנטיבי שהיה פעם אפשרי, גם אם רק במחשבה.

באירוע הייחודי נפנה זרקור אל דמויות נבחרות מתוך הסירות. הדמויות שנבחרו לאירוע הסירה השתים־עשרה עסקו, כל אחת בדרכה, במילה הכתובה והותירו אחריהן טקסטים — ספרות, שירה, יומנים או כתבי הגות. כתבים אלו יהיו נקודת מוצא לשיחות באירוע. זוהי הזדמנות נדירה לחוות את התערוכה דרך נקודת מבט רעננה.

האירוע בהנחיית ענת דנון סיוון, אוצרת המחלקה לרישום והדפס במוזיאון תל אביב לאמנות ואוצרת התערוכה.

בתוכנית:

מבוא: ד"ר טלי תמיר, המשט מעבר לאופק — על מניפת הרעיונות הנפתחת בתערוכה של נטע ליבר שפר, על הרחבת שדה הראייה ועל העקבות המחוקים של המחשבה הציונית. | ד"ר טלי תמיר היא אוצרת עצמאית המתמחה באמנות עכשווית ובהיסטוריה של אמנות ותרבות ישראלית.

הצגת הדמויות הכלולות בסירה השתים-עשרה:

יעקב ישראל דה האן היה משפטן, עיתונאי, סופר ומשורר יליד הולנד, אינטלקטואל כריזמטי שחזר בתשובה ועלה ארצה כציוני. לאחר שחבר ליישוב החרדי הלא ציוני, ולנוכח ההומוסקסואליות שלו וקשריו עם בני הארץ הפלסטינים, סימנה אותו הנהגת היישוב הציוני כבוגד. ב־1924 נרצח בירושלים בידי אנשי ארגון ההגנה.
יציג אותו ד"ר עידו הררי, חוקר מחשבה יהודית מודרנית בהקשר הדתי והפוליטי, רכז אקדמי של תמת "קדושה, דת וחילון" במכון ון ליר בירושלים.

יהודה לייב מאגנס היה רב רפורמי יליד ארצות־הברית, נשיא האוניברסיטה העברית בירושלים, חבר אגודת "ברית שלום'', דיפלומט עצמאי ותומך נלהב במדינה דו־לאומית.
יציג אותו ד"ר אלי אושרוב, היסטוריון של המזרח התיכון, פוסט־דוקטורנט בתוכנית דן דויד באוניברסיטת תל אביב ועמית מחקר בפורום לחשיבה אזורית.

ז'קלין כהנוב הייתה אינטלקטואלית, סופרת ומסאית יהודייה ילידת מצרים. היא תיעדה בכתביה את קהילת יהודי מצרים תחת המשטר הקולוניאלי הבריטי, עסקה בתרבות, חברה ופוליטיקה, והביאה לארץ את בשורת הלוונטיניות — המיזוג בין מזרח למערב — בעיצומה של הגמוניית כור ההיתוך.
תציג אותה יפה בניה, חוקרת וכותבת על נשים פורצות דרך ביהדות הספרדית־מזרחית ועל הזהות המסורתית בישראל. מרצה בקריה האקדמית אונו ועמיתת מחקר במכון שלום הרטמן.

דברי סיכום: נטע ליבר שפר

מספר המקומות מוגבל | כל משתתף חייב בכרטיס.