חדרי פלאות: מהרנסנס ועד ימינו #7 / קובעי הטעם: הנסיך, שליט העולם — ד"ר גיא טל
מפגש #7 בסדרה חדרי פלאות: מהרנסנס ועד ימינו
הסדרה בהנחיית ד"ר גיא טל ורותי דירקטור
כיצד בעל חדר הפלאות הגדיר עצמו בתור השליט של העולם, ואת חדר הפלאות כמיקרוקוסמוס של העולם. נכיר דיוקנאות יוצאי דופן של אספנים, כגון דיוקנו של רודולף ה־II מאת ארצ'ימבולדו.
—
אודות הסדרה:
חדר הפלאות, גלגולו המוקדם של המוזיאון, מסמן את אחד מציוני הדרך המשמעותיים ביותר בהיסטוריה התרבותית והאינטלקטואלית של העולם המערבי. סדרת המפגשים ייחודית בה ייבחנו מקבץ נושאים נבחנרים מצמד הרצאות ומשתי נקודות מבט מקבילות: חדרי הפלאות הרנסנסיים והבארוקיים מול המוזיאונים והאוספים בעידן המודרני והעכשווי. החל מכינון עקרונות של ייצור, ארגון ותצוגה של ידע כפי שהיו נהוגים בעבר, ועד הולדת המוזיאון המודרני מתוך פרויקט הנאורות והמודרנה. נראה כיצד חפצי אמנות מסוימים קושרים בעיצובם בין האדם לטבע, וכיצד אחרים משלבים בין היקר, הנדיר והמופלא. התשוקה וההיקסמות מחפצים, כמו גם הקשר הלא קדוש בין אמנות וכסף (ובין מוזיאונים וקפיטליזם), ישלימו את הדיון בעת העכשווית. נחשף לציורים המתארים שונות פיזית, גיאוגרפית או גזעית. בעידן העכשווי ה"אחרים" לא יופיעו כייצוגים, אלא כיוצרים עצמם, ומכאן שנעסוק גם באמנים אאוטסיידרים. פרק שלם יוקדש לקובעי הטעם- בין אם הוא האציל שהגדיר את חדר הפלאות בתור המיקרוקוסמוס, ובין הוא אספן האמנות המודרני אשר נותן ביטוי לתפיסת עולמו דרך תצוגת האמנות.
אודות המרצה:
ד"ר גיא טל: בעל תואר שלישי בתולדות האמנות מאוניברסיטת אינדיאנה, בלומינגטון, ותואר שני בהצטיינות יתרה מהאוניברסיטה העברית בירושלים. חבר סגל בכיר ביחידה ללימודי תרבות בשנקר, ומרצה בתוכנית לתואר שני בעיצוב בשנקר. בעברו מרצה באוניברסיטה העברית בירושלים ובבצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים..