חדרי פלאות: מהרנסנס ועד ימינו #4 / גדול יותר, עשיר יותר, יקר יותר — רותי דירקטור
מפגש #4 בסדרה חדרי פלאות: מהרנסנס ועד ימינו
הסדרה בהנחיית ד"ר גיא טל ורותי דירקטור
הצטרפו אלינו למפגש נוסף בסדרה ובו נשוחח על תשוקה והיקסמות מחפצים, ונחקור את הקשר הלא־קדוש בין אמנות לכסף (ובין מוזיאונים לקפיטליזם).
—
אודות הסדרה:
חדר הפלאות, גלגולו המוקדם של המוזיאון, מסמן את אחד מציוני הדרך המשמעותיים ביותר בהיסטוריה התרבותית והאינטלקטואלית של העולם המערבי. סדרת המפגשים ייחודית בה ייבחנו מקבץ נושאים נבחנרים מצמד הרצאות ומשתי נקודות מבט מקבילות: חדרי הפלאות הרנסנסיים והבארוקיים מול המוזיאונים והאוספים בעידן המודרני והעכשווי. החל מכינון עקרונות של ייצור, ארגון ותצוגה של ידע כפי שהיו נהוגים בעבר, ועד הולדת המוזיאון המודרני מתוך פרויקט הנאורות והמודרנה. נראה כיצד חפצי אמנות מסוימים קושרים בעיצובם בין האדם לטבע, וכיצד אחרים משלבים בין היקר, הנדיר והמופלא. התשוקה וההיקסמות מחפצים, כמו גם הקשר הלא קדוש בין אמנות וכסף (ובין מוזיאונים וקפיטליזם), ישלימו את הדיון בעת העכשווית. נחשף לציורים המתארים שונות פיזית, גיאוגרפית או גזעית. בעידן העכשווי ה"אחרים" לא יופיעו כייצוגים, אלא כיוצרים עצמם, ומכאן שנעסוק גם באמנים אאוטסיידרים. פרק שלם יוקדש לקובעי הטעם- בין אם הוא האציל שהגדיר את חדר הפלאות בתור המיקרוקוסמוס, ובין הוא אספן האמנות המודרני אשר נותן ביטוי לתפיסת עולמו דרך תצוגת האמנות.
אודות המרצה:
רותי דירקטור: אוצרת המחלקה לאמנות עכשווית במוזיאון לתל אביב לאמנות. בעברה אוצרת ראשית של מוזיאון חיפה לאמנות, ומבקרת אמנות בעיתונים דוגמת "ידיעות אחרונות", "מעריב" ו"חדשות". שימשה בוועדות ציבוריות שונות בתחומי התרבות והאמנות. בעבר לימדה בבצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים, באוניברסיטת חיפה, ובמוסדות אקדמיים ומוסדות תרבות נוספים.