דילוג לתוכן העמוד

בניין נושם / יצירה מאת דן סטוקהולם

פעולה אמנותית בתערוכה רואים ירוק רואים שקוף, ביתן איל עופר

ביום שבת, 21 בספטמבר 2024, ייפתחו בבת אחת כל החלונות והדלתות, החיצוניות והפנימיות, של ביתן איל עופר. פעולה זו היא עבודת האמנות בניין נושם מאת דן סטוקהולם (נ' 1982, דנמרק). תנועת האוויר פנימה והחוצה, כמו שאיפה ונשיפה, תהפוך לזמן מה את הביתן לגוף חי ודינמי. זוהי מחווה שתזמין את ההולכים ברחובות ובגן יעקב להיכנס, להציץ אל מרחבים נסתרים בביתן ולחוות את התערוכה רואים ירוק רואים שקוף בצורה אחרת. בניין נושם היא התערבות פואטית ופרפורמטיבית באדריכלות של מוסדות אמנות, המכוונת את החושים גם אל הרוח, ההיסטוריה והאופי של הבניין.

סטוקהולם, אמן רב־תחומי, מכנה את התפתחות עבודותיו "תהליך פרפורמטיבי" – שיטה העושה את יצירותיו לכלים הנושאים את סיפור יצירתם. יצירתו בניין נושם בוצעה בכמה מוסדות אמנות בדנמרק ובגרמניה. בין השאר, היא בוצעה לפני עשר שנים בגלריה הלאומית החדשה בברלין (Neue Nationalgalerie), באוצרותם של אולאפור אליאסון, ופוטיני לאזארידו-הציגוגה.

יצירה תלוית מקום וזמן מובהקת זו היא חלק מהתערוכה רואים ירוק רואים שקוף, שגם היא עוסקת במקום הספציפי, בהשתנות לאורך זמן ובזרימה של אור, אוויר, צלילים, בני אדם וצמחים מן החוץ אל הפנים. התערוכה, המוארת באור טבעי, כמו משקיפה החוצה ושואבת השראה מיצירות (של אמנים מהארץ ומחו''ל) שהווייתן כשל פרטי פארקים וגינון.